Interactiv
Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală
Cultura în carantină – Monitorizarea domeniului cultural în timpul crizei Covid-19
Dată lansare: 8 aprilie 2020
Criza cauzată de pandemia Covid-19 a generat schimbări și în privința consumului cultural. Pentru că oferta culturală se mută în mare parte în mediul digital, asistăm la un transfer al consumului cultural din offline în online, o transformare a consumului public în consum non-public.
Avantaje:
Dezavantaje:
Efecte:
Un raport al platformei financiare online Revolut pentru perioada 14 martie – 14 aprilie notează că au crescut cu peste 40% atât ca valoare cât și ca număr cheltuielile privitoare la divertisment online. În această categorie raportul include serviciile de vizionare filme online precum și jocurile [SURSA]. De asemenea, Netflix raportează o dublare a profiturilor comparativ cu anul trecut, fapt pe care conducerea companiei îl atribuie în mare parte condițiilor extraordinare de izolare la domiciliu impuse de contextul actual [SURSA]. În mod similar, platforma de vizionare filme online HBO GO a înregistrat o creștere de 25% a încasărilor în ultima lună [SURSA].
Solidaritate
Atât în România, cât și în străinătate au apărut inițiative de încurajare a consumului cultural de solidaritate [SURSA], precum și pentru susținerea sectorului cultural, a eforturilor medicilor sau a altor cauze generate de actualul context:
Cum e reflectat consumul cultural în discursul public?
Prin articole de mass-media, consumul de cultură este recomandat de către psihoterapeuți ca un catalizator pentru această perioadă dificilă. În articolele identificate este menționată frecvent noțiunea de confort psihologic pe care l-ar putea aduce cultura în acest context. [SURSA]
Consumul cultural este construit în acest sens ca una dintre metodele prin care se atenuează efectele panicii generalizate și ale presiunii izolării și care fac timpul să treacă într-un mod util, plăcut și interesant. Astfel, se sugerează că, prin intermediul culturii, criza Covid-19 poate fi văzută drept o oportunitate de a încerca lucruri noi, produse culturale puse deoparte [SURSA], de consum cultural și reconectare cu sinele [SURSA]. Pe aceeași linie argumentativă, consumul cultural este văzut drept un instrument ce ajută la îmbunătățirea moralului și poate contribui la o stare de bine. [SURSA]